Ekonomisk förlust
Försäkringen ger ersättning upp till 2.000.000 kr per år för samtliga försäkrade i hushållet, för dokumenterade ekonomisk förlust som är en direkt följd av en cyberhändelse. Vissa delbelopp gäller – läs mer i villkoren.
Försäkringen kan till exempel ersätta:
✔ Kostnader för återanskaffning av ID-handlingar.
✔ Kostnader pga. att någon har betalat för varor med dina stulna kreditkort- eller kreditkortsuppgifter.
✔ Kostnader för avgifter och/eller självrisker som din bank ålägger dig.
✔ Ekonomisk förlust orsakad av kontaktbedrägerier, till exempel via phishing, vishing, smishing eller liknande, inklusive hänvisningar till falska webbplatser där förövaren på ett bedrägligt sätt har lurat dig på information, till exempel tillgång till din internetbank eller ditt BankID, och i samband med detta har orsakat dig en ekonomisk förlust.
✔ Handel med virtuella effekter*, där du till exempel inte får betalt för en levererad virtuell effekt, eller blir lurad på virtuella effekter, inklusive virtuell valuta**.
✔ Kostnader för skadeförebyggande åtgärder som vi har uppmanat dig att vidta när sådana åtgärder är en del av ett försök att stoppa eller minimera risken för en cyberhändelse.