Anmäl skada

Hyresgästföreningen_logotyp.png

För att anmäla din skada behöver du ha följande information tillgängligt:

  • Personnummer och försäkringsnummer
    Försäkringsnummer hittar du på ditt försäkringsbesked.
  • Intyg på eventuella tidigare ersättningar från Försäkringskassan
    Intyget ska visa utbetald ersättning under de senaste 2 åren. Du hittar det på Försäkringskassans hemsida under Blanketter och intyg, eller ring deras kundcenter på 0771-524 524.
  • Kopia på din hyresavi
    Vi behöver din kopia för månaden före du blev arbetslös eller sjuk. Det går bra att bifoga en utskrift från Internetbanken. Betalar du kvartalsvis ska du skicka in avin för hela perioden.
  • Medförsäkrad
    Uppge under övriga upplysningar namn och personnummer på medförsäkrad. Medförsäkrad är make eller sambo enligt sambolagen som är folkbokförd och boende på samma adress som dig.

Är du arbetslös? Då ska du även skicka in:

  • Kopia av det arbetsgivarintyg som du lämnat till A-kassan
  • Kopia av A-kassans beslut
  • Kopia av A-kassans utbetalningsspecifikationer

Är du sjukskriven? Då ska du även skicka in:

  • Kopia av det läkarintyg som du eller din läkare lömnat till Försäkringskassan
  • Kopia av Försäkringskassans utbetalningsspecifikationer

 

Du kan anmäla skada på två sätt – 1 eller 2

1.

Om du har en försäkring som är tecknad efter 1 februari 2024 och som har villkorsnummer BF 02-1800-03 som gäller från 1 februari 2024 anmäler du din skada enligt nedan blanketter. 

Blanketter för skadeanmälan

Om du blir helt, dvs. 100 procent arbetslös så skall denna blankett användas.

Om du skadar dig och mister din arbetsförmåga till 25, 50, 75 eller 100 procent så skall denna blankett användas.

Om du drabbas av en kritisk sjukdom som omfattas av försäkringsvillkoren och som är diagnostiserad av läkare så skall denna blankett användas.

Om du som är pensionär eller egenföretagare blir inskriven på sjukhus så skall denna blankett användas.

Om ett dödsfall sker av försäkrad eller medförsäkrad så skall denna blankett användas.

Kontakta oss på affinity@trygghansa.se alternativt 010-2191035, så hjälper vi dig få rätt skadeblankett.

 

2.

Om du har en försäkring som är tecknad före 1 februari 2024 och som har villkorsnummer BF 02-1800-02 som gäller från 1 juni 2022 anmäler du din skada enligt nedan blanketter.

Blanketter för skadeanmälan (Gäller ej dödsfall)

Blankett för skadenmälan (Dödsfall)

Har du frågor om skadeanmälan vid ett dödsfall? Kontakta vår samarbetspartner AXA på clp.se.kundservice@partners.axa alternativt 08 502 520 63, så hjälper de dig få rätt skadeblankett.

 

Du kan skicka in din skadeanmälan till oss på två sätt. Antingen via mejl eller per post.

 

Mejl: affinity@trygghansa.se

Post: Trygg-Hansa Försäkring Filial

Trygg-Hansa Affinity

SE-106 26 Stockholm

 

Skadeanmälan gällande dödsfall? 

Skadeanmälan för dödsfall skickas per post till följande adress:

AXA
Box 7439
103 91 Stockholm